Τρομοκρατική Επίθεση στη Γαλλία: η «μαχαιριά στην καρδιά της Ευρώπης» που την άλλαξε για πάντα #PrayForParis

Leave a Comment


Τις τελευταίες δύο ημέρες ολόκληρος ο πλανήτης παρακολουθεί συγκλονισμένος τις εξελίξεις στη Γαλλία μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της Παρασκευής, τη «μαχαιριά στην καρδιά της Ευρώπης» όπως την αποκαλούν μερικοί. Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στα γεγονότα και το πώς φτάσαμε ως εδώ.

Το τρομοκρατικό χτύπημα της Παρασκευής είχε απολογισμό, μέχρι τη στιγμή που γράφεται το παρόν άρθρο, 129 νεκρούς και 352 τραυματίες μεταξύ των οποίων οι 99 βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση και είναι το δεύτερο μέσα στο 2015, με πρώτο το χτύπημα στο περιοδικό Charlie Hebdo. Από τον περασμένο Ιανουάριο, βέβαια, υπήρξε ένας αριθμός μικρότερης έκτασης περιστατικών μεταξύ των οποίων, ο αποκεφαλισμός και η επίθεση σε ένα εργοστάσιο φυσικού αερίου κοντά στη Λυών από ένα άτομο που εικάζεται ότι ήταν κοντά στον ISIS τον περασμένο Ιούνιο, η σύλληψη ενός μαθητή με καλάσνικοφ που φέρεται να σχεδίαζε επιθέσεις σε εκκλησίες του Παρισιού τον περασμένο Απρίλιο, ενώ τον περασμένο Αύγουστο είχε αποτραπεί μια επίθεση σε τρένο υψηλής ταχύτητας.

Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητο να δούμε τι είναι ο ISIS και κατόπιν θα αναφερθούμε στις προφάσεις που χρησιμοποιήθηκαν από τον ISIS ως αίτια για την αιματηρή επίθεση στη Γαλλία. Ο ISIS, λοιπόν, ελληνιστί, το Ισλαμικό Κράτος, αρχικά γνωστό ως «Ισλαμικό Κράτος του Ιράκ και του Λεβάντε» είναι μια ενεργή τζιχαντιστική τρομοκρατική οργάνωση του Ιράκ και της Συρίας, που ανακήρυξε τον Ιούνιο του 2014 την ίδρυση χαλιφάτου σε μια έκταση που περιλαμβάνει περιοχές της Συρίας και του Ιράκ. Η ίδρυση της εξτρεμιστικής αυτής οργάνωσης φαίνεται να έχει ως αφετηρία την έναρξη του πολέμου του Ιράκ, ενώ έχει αναπτύξει δεσμούς με την Αλ Κάιντα, της οποίας ακολουθεί την σκληρή ιδεολογική γραμμή και είναι οπαδός των παγκοσμίων αρχών της τζιχάντ και ακολουθεί μια ακραία αντι-Δυτική ερμηνεία του Ισλάμ, προωθώντας τη θρησκευτική βία.

Η Γαλλία, μετά την επίθεση στο Charlie Hebdo, είχε αναλάβει περαιτέρω ενεργό δράση στον πόλεμο με την Συρία, με την έναρξη αεροπορικών επιδρομών κατά του ISIS το Σεπτέμβριο. Πριν, ωστόσο, και από το περιστατικό στο Charlie Hebdo, η Γαλλία είχε δεχθεί μια σειρά επιθέσεων μικρότερης κλίμακας που συνδέονταν με ισλαμιστές εξτρεμιστές, ενώ εκατοντάδες Γάλλοι πολίτες είχαν ταξιδέψει στη Συρία για να ενταχθούν στον ISIS. Αξίζει να σημειωθεί ότι η  παγκόσμια κοινότητα είχε θορυβηθεί από τη δράση της εν λόγω οργάνωσης και είχαν ξεκινήσει συνομιλίες για τη Συρία στην οποία συμμετέχουν μια σειρά από χώρες, μεταξύ των οποίων και η Γαλλία, προκειμένου να την καταστείλουν και να σταματήσουν τις αποτρόπαιες πράξεις της μεταξύ των οποίων τα τελευταία γεγονότα, οι αποκεφαλισμοί, η καταστροφή των μνημείων της Παλμύρας, καταστροφή ενός μνημείου της παγκόσμιας ιστορίας.

Η επίθεση αυτή, συνιστά, όμως και ένα πλήγμα στις αρχές πάνω στις οποίες χτίστηκε το οικοδόμημα της Ευρώπης. Είναι ένα πλήγμα στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο και στον τρόπο που θέλουμε να ζήσουμε. Είναι ένα πλήγμα στις αρχές του Διαφωτισμού που γέννησε η Γαλλία, με κύριο εκφραστή τον Ζαν Ζακ Ρουσσώ και τη θεωρία του Κοινωνικού Συμβολαίου που προέτρεπε την Ευρώπη στην υποστήριξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου, της ισότητας αντί των ταξικών διαφορών, της ανεξιθρησκείας αντί του δογματισμού, της ελευθερίας αντί της απολυταρχίας, της επιστήμης αντί της δεισιδαιμονίας και των προκαταλήψεων. Είναι ένα πλήγμα στην καρδιά της Ευρώπης και τον τρόπο ζωής μας, στην πολιτική και κοινωνική αντίληψη της ελευθερίας που μπορεί να οδηγήσει την Ευρώπη στην επιλογή της εσωστρέφειας. Φυσικά, είναι και ένα πλήγμα στην πολιτική της Γαλλίας που δεν μπόρεσε να προστατεύσει τους πολίτες της. Ο φόβος της τρομοκρατίας συμβάλλει στην ένταση της καχυποψίας, στην περιθωριοποίηση του μουσουλμανικού πληθυσμού της Γαλλίας, και στην περαιτέρω απομόνωση από το παγκόσμιο τοπίο.



Πολλοί είναι αυτοί που ευλόγως θα αναρωτηθούν γιατί γίνεται τόσος λόγος για την επίθεση στη Γαλλία και όχι για την αντίστοιχη επίθεση στο Λίβανο, σε συνοικία της νότιας Βηρυττού, από τον ISIS με απολογισμό τουλάχιστον 43 νεκρούς και πάνω από 200 τραυματίες. Η ανθρώπινη ζωή δεν αποτιμάται και φυσικά η ζωή των κατοίκων στο Λίβανο δε είναι υποδεέστερη από την ζωή των κατοίκων στη Γαλλία. Ο λόγος των τόσων γραφομένων για την επίθεση στη Γαλλία έχει κυρίως να κάνει με το πλήγμα των αρχών του διαφωτισμού που αναφέρθηκαν ανωτέρω πάνω στις οποίες χτίστηκε η Ευρώπη αλλά και με τη «σπορά του φόβου» στην Ευρώπη προκειμένου να επικρατήσουν ακραίες φωνές ανά τον κόσμο, αν δεν υπάρξει η ψυχραιμία, η θέληση και η από κοινού πρωτοβουλία αντιμετώπισης του φαινομένου.

Η Ευρώπη ξύπνησε διαφορετική μετά την επίθεση και πρέπει να κοιτάξει σοβαρά αν αυτή η επίθεση είναι η αρχή μόνο από αναμενόμενες μελλοντικές επιθέσεις και αν έχει ξεκινήσει να βυθίζεται ολοένα και περισσότερο στο σκοτάδι. Αν τόσα χρόνια έχει σπείρει ανέμους και ήρθε η ώρα να θερίσει θύελλες. Αν πρέπει να υπάρξει ένας επαναπροσδιορισμός του τρόπου αντίληψης του κόσμου, του τρόπου που θέλουμε να ζήσουμε στον κόσμο και της θέσης μας στον παγκόσμιο χάρτη και το παγκόσμιο γίγνεσθαι. Ευχή όλων αναμφισβήτητα είναι να μην χρειαστεί να υπάρξουν κι άλλες αθώες ψυχές θυσιασμένες στο βωμό της μικροπολιτικής ορισμένων χωρών της Ευρώπης και να υπάρξει μια παγκόσμια αντιμετώπιση του φαινομένου της τρομοκρατίας με επαναπροσδιορισμό των αρχών και των αξιών πάνω στις οποίες βασίζεται το οικοδόμημα της Ευρώπης και θα έπρεπε να αντανακλάται σε όλο τον κόσμο.

Πετρούλα Μανδηλαρά,
Δικηγόρος Αθηνών

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *